Storbritannien är ett av de vanligaste adressländerna, även tidiga brev trots det förhållandevis höga portosatserna. Brev adresserade till Irland är betydligt ovanligare.
Det fanns flera olika postvägar under åren och därav ibland flera olika porton för samma tidsperiod.
Tidiga brev är ofta skickade via Ostende som är en kuststad utanför Bryssel i Belgien, dessa gick via Tyskland (via Danmark eller skepp Sverige -Tyskland) och sedan med fartyg över till Storbritannien.
Andra vanliga postvägar var med fartyg direkt från Göteborg till Hull eller London och även brev via Danmark (med skepp till Storbritannien, ej via Tyskland) förkommer ganska ofta från slutet av 1860-talet.
Portosatser för brev i 1:a VK
01.07.1855 – 30.06.1858 36 skilling via Ostende eller Göteborg
01.07.1858 – 01.04.1863 108 öre via Ostende eller Göteborg
02.04.1863 – 30.09.1865 90 öre via Ostende eller Göteborg, 1:a vk max 3 ort
22.09.1864 – 31.03.1869 87 öre via Frankrike
01.05.1865 – 30.09.1865 79 öre via Preussen
01.10.1865 – 31.03.1869 65 öre via Preussen
01.11.1865 – 30.06.1870 45 öre via Danmark eller Göteborg
01.07.1870 – 28.05.1874 36 öre via Danmark eller Göteborg
29.05.1874 – 30.06.1875 34 öre via Danmark eller Göteborg
01.07.1875 – 31.01.1921 20 öre UPU portot max 15 gram
01.02.1921 – 30.09.1922 40 öre
01.10.1922 – 30.09.1925 30 öre
01.10.1925 – 30.06.1936 25 öre
01.07.1936 – 30.06.1952 30 öre
Brev i högre viktklasser multiplicerades med x2 för 2:a vk, x3 för 3:e vk o.s.v.
Fler olika porton fanns till men inga brev är kända.
Rektillägg
Innan UPU 1.7.1875 fanns olika rektillägg beroende på brevets portoväg. Rektillägget ändrades normalt samtidigt som portosatserna för breven ändrades.
01.10.1865 – 31.12.1866 35 öre via Preussen eller Göteborg, ett brev i 47:e vk känt
23.04.1867 – 31.12.1870 33 öre via Danmark
16.12.1872 – 30.06.1875 26 öre via Danmark eller Göteborg
01.01.1871 – 31.12.1886 18 öre
01.01.1887 – 30.06.1905 20 öre
01.07.1905 – 30.06.1920 15 öre
01.07.1920 – 30.06.1921 20 öre
01.07.1921 – 30.09.1925 30 öre
01.10.1925 – 31.03.1948 20 öre
01.04.1948 – 31.05.1951 25 öre
01.06.1951 – 31.05.1957 40 öre
Porto för brevkort
Portot gällde för så kallade enkla brevkort och senare vykort. För dubbla brevkort (med svarsdel) var portot högre.
01.07.1875 – 31.01.1921 10 öre
01.02.1921 – 30.09.1922 25 öre
01.10.1922 – 30.09.1925 20 öre
01.10.1925 – 30.06.1936 15 öre
01.07.1936 – 31.05.1952 20 öre
Porto för trycksaker i 1:a VK
Maxvikten för 1:a vk var 50 gram fram till år 1971.
16.12.1872 – 28.05.1874 14 öre via Göteborg eller Danmark
29.05.1874 – 30.06.1875 13 öre
01.07.1875 – 31.03.1879 6 öre
01.04.1879 – 31.01.1921 5 öre
01.02.1921 – 31.07.1924 10 öre
01.08.1924 – 31.03.1948 5 öre
01.04.1948 – 31.05.1957 10 öre
Exempel på de olika portosatserna
36 skilling via Ostende 1.7.1855 – 30.6.1858
Portot fastställdes redan i 1853/54 års portobok.
Breven skickades via Ostende eller Göteborg.

72skilling ofrankerat kontant betalt brev i 2:a viktklassen (2x 36 skilling gällde 1853-1858) från STOCKHOLM 16.6.1854 till London.
Svenska noteringar ”via Ostende” (befodringsvägen), ”2” och ”72” för 2:a vk och portot 72 skilling, franco och svensk stämpel FRANCO. Transitstämpel på baksidan YSTAD 19.6.1854.
Tysk transitstämpel på baksidan STRALSUND 20.6.1854 samt på tysk stämplel Aus Schweden.
Brittiska stämplar P. samt PAID 23.JU.1854 som markerar att portot var betalt till destinationen.
Brevet har befodrats inom Sverige mellan Stockholm och Ystad varpå det skickats med skepp till Stralsund i norra Tyskland. Därefter har det gått landvägen till Ostende och därifrån med skepp till Storbritannien.
Portot är sammansatt av:
14 skilling Stockholm – Ystad (blå notering ”14 intill franco)
40 skilling till det Preussens postverk, inkl. transitporto till Belgien (blå notering ”2wf” = ca 6 skilling ?)
18 skilling till det brittiska postverket
108 öre via Ostende 1.7.1858 – 1.4.1863
Portot var en direkt omräkning från det tidigare 36 skilling från 1853/54 års portobok.
Fram till ca omkring 1860/61 skickades breven oftast med båt från Sverige till någon av de tyska hamnstäderna Stralsund eller Stettin, där ifrån övertog Preussen ansvaret för breven. Dessa har transitstämplar från Stettin (båt från Stockholm) eller Ystad och Stralsund. Transitstämpeln eller stämplarna från Hamburg är inte från det svenska postkontoret.
Från omkring 1860/61 skickades breven oftast via Danmark vilket känns igen genom att brevet är transitstämplade på det svenska postkontoret HAMBURG K.S.P.A.(D). där (D) står för via Danmark.
Brev som skickades via Stralsund eller Stettin var sammansatt av två olika överenskommelser, den ena mellan Sverige och Preussen och den andra mellan Preussen och Storbritannien.
Sveriges del av portot var 2,5 Silbergroschen (22,5 öre).
Sjöporto Sverige Stralsund/Stettin 2,5 Silbergroschen som delades lika, 1,25 Sgr var (11,25 öre).
Preussen och Storbritanniens del av portot var 7 Sgr som delades lika, minus transitporto till Belgien.
Det utländska portot som tillföll Preussen och Storbritannien noterades med en röd 7:a på breven.
Brev som skickades via Danmark var sammansatt av två olika överenskommelser, den ena mellan Sverige och Danmark och den andra mellan Preussen och Storbritannien.
Sveriges och Danmarks del av portot var 5 Silbergroschen (45 öre) som delades lika, 2½ Sgr var.
Preussen och Storbritanniens del av portot var 3 Sgr var och Belgiens del var 1 Sgr = totalt 7 Sgr (63 öre).
Det utländska portot som tillföll Preussen och Storbritannien noterades med en röd 7:a på breven.
Det finns även brev med 108 öres porto som skickades med båt Göteborg-Hull. Dessa är betydligt ovanligare än de via Ostende.
De hade följande fördelning av portot:
Sveriges del 66 öre och Storbritanniens 42 öre (6 pence)
108 öres portot via Göteborg gällde t.o.m. 2.9.1864 medan portot via Ostende sänktes till 90 öre 2.4.1863.

108 öres porto via Ostende (för 1:a VK 1.7.1858 – 1.4.1863) från STOCKHOLM 12.2.1861 till New Castle on Tyne.
Svenskt notering ”Via Ostende” och ”108” (portot) samt preussisk stämpel FRANCO
Svensk transit HAMBURG K.S.P.A.(D). 18.2.1861 och preussisk HAMBURG PAID 18.FEBR.1861
Brittisk transit LONDON PAID 20.FE.61 och ankomststämpel NEWCASTLE ON TYNE 20.FE.1861
Frankerat med 2x 24 öre i lodrätt par och 2x 30 öre vapen
Brevet är skickat via Danmark

Obetalt brev i 1:a vk (108 öre 1.7.1858 – 1.4.1863) HULL 23.1.1962 till Stockholm
Notering ”via Ostende”, transit LONDON 24.1.62, HAMBURG 26.1.62 samt HAMBURG K.S.P.A.(D) 26.1.1962
Svensk lösenstämpel 108 slagen i Stockholm
Brevet är skickat via Danmark
Portot var samma för obetalda brev med skillnaden att mottagaren fick lösa ut brevet med fullt porto 108 öre.
Avräkningsnotering gjordes på brevens framsida med en blå ”7” för portot som tillföll Storbritannien och Preussen. På breven som skickats via det svenska postkontoret i Hamburg skrevs 2st blåa 7:or där den ena markerade de 7 Silbergroschen som debiterades postkontoret. I Sverige räknades dessa om (x9 per Sgr) till 63 öre och till dessa lades 45 öre som debiterades för brev Hamburg-Sverige via Danmark, 63+45=108 öre.

Obetalt brev i 1:a vk (108 öre 1.7.1858 – 1.4.1863) NEWCASTLE ON TYNE 2.5.1859 till Stockholm
Transit LONDON 3.5.1859, HAMBURG 6.5 samt St.P.A. 6.5.59, STRALSUND 8.5 samt YSTAD 9.5.1859
Svensk lösenstämpel 108 slagen i Stockholm
Brevet är skickat med båt via Ystad och Stralsund
90 öre via Preussen 2.4.1863 – 30.9.1865
Portot 90 öre var en sänkning av det tidigare skillingportot som 1.7.1858 räknats om till 108 öre.
Breven skickades via det svenska postkontoret i Hamburg där Preussen tog över ansvaret för transport via Ostende i Belgien till Storbritannien.
Portot 90 öre = 10 Silbergroschen bestod av:
5 Sgr porto Sverige-Hamburg. 2 Sgr till Sverige, 2 Sgr till Preussen och 1 Sgr sjöporto som delades.
5 Sgr porto Preussen-Storbritannien (som delades lika?)
Om breven skickades via Danmark var portofördelningen annorlunda men ändå 90 öre.

90 öres porto via Preussen (för 1:a VK 2.4.1863 – 30.9.1865) från HELSINGBORG 14.3.1864 till London.
Svensk transit YSTAD 18.3.1864 och HAMBURG K.S.P.A. 19.3.1864
Preussisk HAMBURG P.D. 19.MÄRZ.1864 och FRANCO
Ankomststämpel LONDON PAID 21.MR.64
Frankerat med 3x 30 öre vapen i vågrätt 3-strip
Postväg Helsingborg – Ystad – Stralsund – Hamburg – Ostende – London
65 öre via Preussen 1.10.1865 – 31.3.1869
Portot fastställdes genom överenskommelser mellan Sverige-Preussen och Preussen-Storbritannien.
Det utländska porto som tillföll Preussen och Storbritannien var 5¼ Silbergroschen av dessa var 2¾ Sgr vidareporto till Storbritannien och 2½ Sgr var till Preussen.

5¼ noterades med röda siffror på breven och 2¾ noterades (oftast på baksidan) med blå siffror, i vissa fall användes en preussisk avräkningsstämpel ”2 ¾ W.Fr.” inom rektangel.

65 öres porto via Preussen (för 1:a VK 1.10.1865 – 31.3.1869) från GÖTEBORG 13.7.1867 till London
Svenskt notering ”franco”
Transit KIEL-HAMBURG 15.7 och ankomst LONDON PAID 17.JY.67
Notering 2 ¾ wf i blått på brevet baksidan
Frankerat med vapen 5 + 2x 30 öre i lodrätt par

65 öres porto via Preussen (för 1:a VK 1.10.1865 – 31.3.1869) från STOCKHOLM 30.1.1868 till London.
Svenskt notering ”fco” och ”65” samt stämpel FRANCO.
Transit STRALSUND-BERLIN 4.2 och ankomst LONDON PAID 6.FE.68
Preussisk avräkningsstämpel 2¾ W.Fr. i blått på brevets baksida
Frankerat med vapen 5 + 2x 30 öre
45 öre via Danmark eller direkt från Göteborg 1.11.1865 – 30.6.1870
45 öres portot gällde för brev via Danmark från 1.11.1865 och för brev direkt med båt från Göteborg 1.6.1866.
Breven via Danmark transporterades till det danska postkontoret i Tyskland och därifrån i sluten post till Storbritannien. Maxvikten för brev i 1:a viktklassen var 15 gram.
Portot delades på följande sätt:
Storbritanniens del var 1 penny som noterades med en röd 1:a på breven. Sveriges del var ca 13½ öre.
Danmark, Tyskland och Belgien delade på 3¾ pence enligt en överenskommelse mellan Danmark-Storbritannien 1865.
Breven via Göteborg skickades med båt direkt till Hull eller London i Storbritannien.
Maxvikten för brev i 1:a viktklassen var 15 gram.
Portot 45 öre motsvarade ca 6½ d (1 d = ca 7 öre) och det fördelades på följande sätt:
Sverige 2d, Storbritannien 2d (noterades med en röd 2:a på brevet) och sjöporto 2½ d.
Det går att skilja brev skickade via Göteborg från de via Danmark dels genom stämplarna och noteringar om portoväg men även genom de röda portonoteringarna på breven. Brev i 1:a vk har om de skickats via Göteborg en röd 2:a med de via Danmark har en röd 1:a för Storbritanniens del av portot.

45 öres porto via Danmark (för 1:a VK 1.11.1865 – 30.6.1870) från STOCKHOLM 30.1.1866 till London
Svensk notering ”fr” och ”45” samt svensk stämpel FRANCO.
Ankomststämpel LONDON EC PAID FE.5.66 samt på baksidan stämpel från det danska postkontoret K.D.O.P.A. (troligen tydbart till Hamburg 2.2.1866).
Frankerat med 9 + 12 + 24 öre Vapentyp (denna portokombination är känd i ca 4 exemplar)

45 öres porto via Danmark (för 1:a VK 1.11.1865 – 30.6.1870) från STOCKHOLM 3.12.1868 till London.
Svensk notering ”frco” och ”45” samt svensk stämpel FRANCO.
Ankomststämpel LONDON PAID 8.DE.68
Frankerat med 5 öre vapen och 20 öre lejon i lodrätt par (den vanligaste portokombinationen)

45 öres porto via Danmark (för 1:a VK 1.11.1865 – 30.6.1870) från STOCKHOLM 8.3.1870 till London
Notering ”via Danmark” och svensk stämpel FRANCO.
Baksidan med 2 olika röda London stämplar MR.14.70
Frankerat med 12 och 30 öre vapen samt 3 öre lejon (en ovanligare portokombination)

90 öres porto via Danmark (för 2:a VK 1.11.1865 – 30.6.1870) från STOCKHOLM 30.1.1866 till London.
Svensk notering ”2” (2:a vk) ”Paid” och ”90” (portot 2×45 öre) samt svensk stämpel FRANCO.
Dansk transit KDOPA LÜBECK 2.2 och ankomststämpel LONDON PAID 5.FE.66
Röd ”2” för Storbritanniens del av portot (2x 1 penny)
Frankerat med 3x 30 öre vapen inkl. lodrätt par

180 öres porto via Danmark (för 4:e VK 1.11.1865 – 30.6.1870) från STOCKHOLM 1.12.1869 till London.
Svensk notering ”4” (4:e vk) ”Paid” och ”180” (portot 4×45 öre) samt svensk stämpel FRANCO.
Ankomststämpel LONDON PAID 6.DE.69
Röd ”4d” för Storbritanniens del av portot (4x 1 penny)
Frankerat med 30 + 3x 50 öre Vapen i lodrätt 3-strip
Detta är troligen det enda kända brevet i 4:e viktklassen av 45 öres portot till Storbritannien.

45 öres porto via Göteborg (för 1:a VK 1.6.1866 – 30.6.1870) W.S.B. 23.8.1867 till Warrington
Svensk notering ”Franko” och svensk stämpel FRANCO. samt brittisk FOREIGN-PAID (ovanlig)
Svensk transit GÖTEBORG 23.8.1867 och brittisk transit HULL 26.AU.67
Ankomststämplat WARRINGTON 26.AU.67
Frankerat med 5 öre vapen och 20 öre lejon i lodrätt par
36 öre via Danmark eller Göteborg 1.7.1870 – 28.5.1874
Maxvikten för brev i 1:a viktklassen var 15 gram både via Danmark och Göteborg.
Breven via Danmark hade samma porto som de samtida via Göteborg men portofördelningen var annorlunda.
Portot 36 öre motsvarade ca 5 d (1 d = ca 7 öre) och det fördelades på följande sätt:
Sverige 1,5d (13,5 öre)
Danmark, Tyskland och Belgien 2,5d (16 öre)
Storbritannien 1d (7 öre) som noterades med en röd 1:a eller 1d på breven.
Breven via Göteborg skickades med båt direkt till Hull eller London i Storbritannien.
Maxvikten för brev i 1:a viktklassen var 15 gram.
Portot 36 öre motsvarade ca 5 d (1 d = ca 7 öre) och det fördelades på följande sätt:
Sverige 1½ d, Storbritannien 1½ d och sjöporto 2d.
Det går att skilja brev skickade via Göteborg från de via Danmark dels genom stämplarna och noteringar om portoväg men ofta även genom de röda portonoteringarna på breven som motsvarar Storbritanniens del av portot.

36 öres porto via Danmark (för 1:a VK 1.7.1870 – 28.5.1874) från STOCKHOLM 25.7.1870 till London.
Svensk notering ”via Denmark” och svensk stämpel FRANCO.
Ankomststämplat LONDON PAID
Frankerat med 12 och 24 öre vapen

36 öres porto via Danmark (för 1:a VK 1.7.1870 – 28.5.1874) från HELSINGBORG 18.9.1870 till London
Svensk stämpel FRANCO.
Transit NORDSJ.BUR.S.B. 18.9 7TOG och ankomststämplat LONDON PAID 20.SP.70
Frankerat med 12 och 24 öre vapen

36 öre via Göteborg med skepp till Storbritannien (för 1:a VK 1.7.1870 – 28.5.1874) från STOCKHOLM 30.5.1871 till London.
Svensk notering ”via Gothenburg” samt svensk stämpel FRANCO.
Baksidan med transitstämpel GÖTEBORG 2.6.1871
Ankomststämplat LONDON PAID 5.JU.71
Frankerat med 12 och 24 öre vapen
Röd portonotering ”2” för sjöportot

36 öre med båt Göteborg – Hull (för 1:a VK 1.7.1870 – 28.5.1874) från GÖTEBORG 4.8.1871 till London.
Svensk notering ”per Hull Steamer” och ”fr”
Ankomststämplat LONDON PAID 7.AU.71
Frankerat med 3x 12 öre vapen i vågrätt 3-strip (plåt 5 pos 96-98)
Röd portonotering ”2” för sjöportot

36 öre med båt Göteborg – Hull (för 1:a VK 1.7.1870 – 28.5.1874) GÖTEBORG 22.9.1871 till London
Svensk notering ”per Hull Steamer”, ”franco” och ”36”
Röd avräkningsstämpel 1½d för Storbritanniens del av portot
Röd ankomststämpel LONDON PAID
Frankerat med 12 och 24 öre vapen
34 öre via Danmark eller Göteborg 29.05.1874 – 30.06.1875
Portot på 36 öre för brev via Danmark eller Göteborg sänktes med 2 öre 29.5.1874 för att sedan gälla tills UPU portot infördes 1.7.1875.
Breven via Danmark bygger på ett nytt avtal mellan Sverige och Danmark.
Portot fördelades enligt nedan:
Sverige 12 öre
Danmark 8 öre
Tyskland och Belgien 6,5 öre
Storbritannien 7,5 öre = 1d som noterades med en röd 1:a på brevens framsida.
Breven via Göteborg skiljer sig tydligast genom att Storbritanniens del av portot här var 1½d som noterades i rött på brevens framsida.

34 öres porto via Göteborg (1:a vk 29.5.1874 – 30.6.1875) från LULEÅ 25.7.1874 till London
Transitstämplat i STOCKHOLM 29.7.1874 och på baksidan ankomststämplat LONDON AU.3.74
Violett avräkningsstämpel 1½d för Storbritanniens del av portot
Frankerat med 5+5+24 öre ringtyp tandning 14
20 öre 1.7.1875 – 31.1.1921
Storbritannien blev medlem i UPU 1.7.1875 och från då gällde UPU portot 20 öre.
Maxvikten för brev i 1:a viktklassen var 15 gram.

20 öres porto (1:a vk 20 öre 1.7.1875 – 31.1.1921) från STOCKHOLM C. 9.10.1877 till London
Ankomststämplat LONDON PAID 12.OC.77
Frankerat med 20 öre dubbeltryck ringtyp tandning 14

20 öres porto (1:a vk 20 öre 1.7.1875 – 31.1.1921) från HELSINGBORG 27.10.1897 till London
10 öres frankokuvert tilläggsfrankerat med 1+2+3+4 öre Tvåfärgad siffertyp

20 öres porto (1:a vk 20 öre 1.7.1875 – 31.1.1921) från HELSINGBORG 31.1.1907 till Croydon
Frankerat med 2x 10 öre Oscar II koppartryck

Brev i 1:a viktklassen 20 öre (1:a vk 20 öre 1.7.1875 – 31.1.1921) med rektillägg (18 öre 1.7.1875 01.01.1871 – 31.12.1886), totalt 38 öre. Skickat från Stockholm 8.1.1881 till London.
Svensk stämpel REKOMMENDERAS. samt brittiska stämplar i form av röd REGISTERED LONDON 11.JA.81 och på baksidan svart REGISTERED W.C.D.O. JA.11.81. Det blåa korset är en brittisk märkering som alltid gjordes på rekommenderade brev.
Frankerat med 2st 4 öre och 1st 30 öre Ringtyp tandning 13.
10 öre för brevkort 01.07.1875 – 31.01.1921
Portot gällde för enkla brevkort, för dubbla brevkort (med svarsdel) var portot det dubbla 20 öre.

10 öres porto för brevkort (01.07.1875 – 31.01.1921) från Helsingborg till Kilmarnock
Postat på båt mellan Helsingborg och Helsingør
Stämplat Fra Sverige på märkena och sidostämpel HELSINGØR 13.10.05
Ankomststämplat i KILMARNOCK 16.10.05

10 öres porto för brevkort (01.07.1875 – 31.01.1921)
Skickat som inrikes brevkort (korrekt porto 5 öre) från RAUS 8.8.1912 till Gävle
Eftersänt från GÄFLE 13.8.12 till Southampton
Lösenbelagt för skillnaden mellan inrikes 5 öre och utrikes 10 öre brevkortsporto
Stämpel T (Taxe) samt notering 6 ¼ i blått och brittisk ½d lösenstämpel
Skrivet av Ruben Rausing till svenske konsulaten Mauritz Jonasson ombord S/S Dowlais