Redan innan frimärkenas införande fanns postunionen GAPU (German Austrian Postal Union) som gällde inom hela det tyska området och dubbelmonarkin Österrike-Ungern. Enligt Sveriges postavtal med GAPU var detta uppdelat i två zoner med olika porton, den norra och den södra. Dessutom kunde breven skickas olika vägar som via Danmark eller direkt med skepp till olika tyska hamnstäder, även detta påverkade portot vilket gjorde att det under perioden 1855-1869 fanns flera olika samtida porton till tyska områden.
1.10.1865 infördes mer enhetliga porton:
- 25 öre till Slesvig, Holstein, Lauenburg och Lübeck. Detta porto höjdes 1.5.1868 till 27 öre men omfattade då även Hamburg.
- 40 öre till resten av Tyskland (och Österrike).
Från 1.4.1869 ändrades portot till 27 öre för hela Tyskland (inkl. Österrike).
Fram till 1865 fanns även speciella porton till de danska områdena Schleswig och Holstein.
Kända portosatser
Porto 1:a vk | Högre vk | Tidsperiod |
15 skilling | 01.07.1855 – 30.06.1858 | |
18 skilling | 2:a vk 36 skilling | 01.07.1855 – 30.06.1858 |
21 skilling | 01.07.1855 – 30.06.1858 | |
24 skilling | 2:a vk 48 skilling | 01.07.1855 – 30.06.1858 |
45 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 | |
52 öre | 01.07.1858 – 30.10.1862 | |
54 öre | 2:a vk 108 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 |
63 öre | 2:a vk 126 öre 3:e vk 189 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 |
72 öre | 2:a vk 144 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 |
54 öre | 01.05.1865 – 30.09.1865 | |
25 öre | 01.10.1865 – 30.04.1868 | |
40 öre | 2:a vk 80 öre 3:e vk 120 öre | 01.10.1865 – 31.03.1869 |
27 öre | 2:a vk 54 öre | 01.05.1868 – 31.03.1869 |
27 öre | 2:a vk 54 öre | 01.04.1869 – 30.06.1875 |
24 öre | 2:a vk 48 öre 3:e vk 72 öre | 01.10.1873 – 30.06.1875 |
28 öre | 29.05.1874 – 30.06.1875 | |
20 öre | 01.07.1875 – 31.01.1921 |
Kända rek- och ass-porton
Rektillägg
Innan 1.4.1869 var tillägget för rek olika beroende på till vilken del av Tyskland brevet skickades, preicis som brevportot. Inga rekbrev är kända frankerade med skillingar och ett fåtal med vapen/lejon.
När brevportot blev det samma till hela Tyskland 1.4.1869 blev även rektillägget samma till hela Tyskland, nämligen 18 öre som även gällde efter UPUs införande och ända fram till 31.12.1866.
01.07.1858 – 30.09.1865 35 öre till övriga Tyskland (72 öres brevporto)
01.10.1865 – 31.12.1866 35 öre till övriga Tyskland (40 öres brevporto)
01.01.1867 – 31.03.1869 24 öre till övriga Tyskland (40 öre brevporto)
01.05.1868 – 31.03.1869 24 öre till Slesvig, Holstein, Lauenburg, Lübeck, Hamburg (27 öres brevporto)
01.04.1869 – 31.12.1886 18 öre
Porto | Tidsperiod | Varav rek/ass tillägg |
107 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 | 35 öre rek |
179 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 | 35 öre rek |
96 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 | 35 öre rek + ass |
115 öre | 01.10.1865 – 31.12.1866 | 35 öre rek |
64 öre | 01.01.1867 – 31.03.1869 | 24 öre rek |
51 öre | 01.01.1867 – 31.03.1869 | 24 öre rek |
78 öre | 01.01.1867 – 31.03.1869 | 24 öre rek |
45 öre | 01.04.1869 – 30.06.1875 | 18 öre rek |
72 öre | 01.04.1869 – 30.06.1875 | 18 öre rek |
42 öre | 01.101873 – 30.06.1875 | 18 öre rek |
131 öre | 01.101873 – 30.06.1875 | assbrev |
159 öre | 01.101873 – 30.06.1875 | assbrev |
Kända trycksaksporton
Porto | Tidsperiod | Portoväg |
9 öre | 01.07.1858 – 30.06.1875 | Till Hamburg och Lübeck |
14 öre | 01.07.1858 – 30.09.1865 | Till övriga Tyskland |
6 öre | 01.10.1873 – 30.06.1875 | Via Danmark |
Förteckning över registerade svenska skillingbrev till Tyskland.
15 skilling 1.7.1855 – 30.6.1858
Till Hamburg och Lübeck via Danmark. Portot bestämdes i en överenskommelse mellan Sverige och Danmark 29.5.1852 där portot för 1:a vk till sattes till 6 2/3 Lübsk skilling som motsvarar 15 svenska skilling banco vilket omräknades till 45 öre 1.7.1858. Portot delades lika mellan Sverige och Danmark.
18 skilling 1.7.1855 – 30.6.1858
Till Hannover och Mecklenburg.
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
3×6 skilling | 1 | 8.1.1858 |
2:a vk 36 skilling | ||
2×6 + 24 skilling | 1 | 17.12.1856 |
21 skilling 1.7.1855 – 30.6.1858
Portot 21 skilling till de nordliga delarna av Tyskland gällde för brev som skickades med båt via hamnstäderna Stralsund eller Stettin och till orter som låg inom 20 tyska mil från någon av dessa. För övriga orter var portot 24 skilling.
Portot var en direkt omräkning från det tidigare 21 skilling portot som fastställts i 1852 års avtal mellan Sverige och Preussen.
Sverige 2,5 Sgr 7,5 skilling
Sjöporto 2,5 Sgr 7,5 skilling som delades lika
Preussen 2 Sgr 6 skilling
Totalt 21 skilling
Obetalt brev i 1:a vk från Hamburg 27.4.1857 via Stettin till Stockholm. Avstämplat på det svenska postkontoret K.S.P.A. HAMBURG 27.4.1857. Stämpel VIA STETTIN för postvägen. Svensk lösennotering ”21” för portot som mottageren fick lösa ut brevet med.
Portot var samma för obetalda brev som för betalda, åt båda hållen. Just detta brevet hade kunnat skickats via Danmark istället för 15 skilling.
24 skilling 1.7.1855 – 30.6.1858
Till övriga delarna av GAPU (södra Tyskland och Österrike) som inte omfattades av 15, 18 eller 21 skilling portona.
Brev med singelfrankering 24 skilling finns det förhållandevis många av, men endast ett i 2:a vk frankerat med 2st 24 skillingar. Dessutom finns ett unikt brev frankerat med 3st 8 skillingar från Laholm 16.8.1858 som alltså är änvända som 3st 24 öre då skillingarna var giltiga för 3x sina valörer omräknat till öre från 1.7.1858.
När öresvalörerna infördes 1.7.1858 var skillingvalörerna fortfarande giltiga genom omräkning x3 vilket gjorde att en 8 skilling var giltig för 24 öre. Brevet från Laholm 16.8.1858 frankerat med 3st 8 skillingar är alltså ett 72 öres brev, ett av få utlandsbrev med skillingar använda efter som öresvalörer. Det finns ganska gott om 4 skillingar använda från 1.7.1858 men de övriga valörerna är ovanligare även på lösa märken.
Hade brevet ovan skickats via Danmark hade portot varit 15 skilling. När det skickades via Ystad-Stralsund räknades Lübeck som 24 skilling porto eftersom det är mer än 20 tyska mil från Stralsund.
45 öre 1.7.1858 – 30.9.1865
45 öres portot gällde till Hamburg och Lübeck via Danmark.
Portot var en direkt omräkning från det tidigare 15 skilling som bestämts i en överenskommelse mellan Sverige och Danmark 29.5.1852 där portot för 1:a vk till sattes till 6 2/3 Lübsk skilling som motsvarar 15 svenska skilling banco vilket omräknades till 45 öre 1.7.1858. Portot delades lika mellan Sverige och Danmark.
45 öres porto (för 1:a VK via Danmark 1.7.1858 – 30.9.1865) från JÖNKÖPING 10.9.1864 till Lübeck. Transitstämplat SÖDRA ST.BANAN 11.9.1864 Transitstämplat vid det danska postkontoret i Lübeck K.D.O.P.A. 12.9. Frankerat med 9 + 12 + 24 öre vapen.
45 öres porto (för 1:a VK via Danmark 1.7.1858 – 30.9.1865) från HAMBURG till Gefle
K.D.O.P.A. HAMBURG 21.5 samt transit KJØBENHAVN 22.5 (på baksidan) och HELSINGBORG 23.5.1859
Noteringar ”via Danmark” (transitvägen), ”2½” (troligen Danmarks del i Sgr), ”45 öre” svensk lösennotering
Portot var samma för brev både från och till Sverige och ofrankerade brev behandlades på samma sätt som frankerade med skillnaden att mottagaren fick betala portot (lösen).
Noteringen ”2½” är troligen Danmarks del av portot noterat i Silbergroschen. Portot delades lika mellan Danmark och Sverige och 2½ Sgr motsvarade 22,5 svenska ören vilket var Danmarks del.
52 öre 1.7.1858 – 30.10.1862
Portot gällde endast till delar av Mecklenburg-Schwerin för brev som skickades via Danmark och Lübeck. Ett brev är bevarat.
54 öre 1.7.1858 – 30.9.1865
Portot gällde till delstaterna Hannover och Mecklenburg för brev skickade via Danmark.
54 öres porto (för 1:a VK via Danmark 1.7.1858 – 30.9.1865) från CALMAR 17.3.1862 till Rostock. Notering ”franco” och ”54” för det betalda portot. Transitstämplar K.D.O.P.A. HAMBURG 23.3 (det danska postkontoret), HAMBURG 23.3 , HAGENOW ROSTOCK 23.3 samt utdelningsstämpel 24.3. Frankerat med 24 och 30 öre Vapentyp (Facit-Nr 10d1 och 11b).
63 öre 1.7.1858 – 30.9.1865
63 öres portot till de nordliga delarna av Tyskland gällde för brev som skickades med båt via hamnstäderna Stralsund eller Stettin och till orter som låg inom 20 tyska mil från någon av dessa. För övriga orter var portot 72 öre.
Portot var en direkt omräkning från det tidigare 21 skilling portot som fastställts i 1852 års avtal mellan Sverige och Preussen.
Sverige 2,5 Sgr 22,5 öre
Sjöporto 2,5 Sgr 22,5 öre som delades lika
Preussen 2 Sgr 18 öre
Totalt 63 öre
Obetalt brev i 1:a vk från Stettin till Stockholm
Svensk lösenstämpel 63 öre för det felande portot, samma som för ett frankerat brev
Ankomststämplat STOCKHOLM 23.SEP.58 med den rektangulära ankomststämpeln
72 öre 1.7.1858 – 30.9.1865
72 öres portot gällde till de södra delarna av Tyskland. Portot var en direkt omräkning från det tidigare 24 skilling.
Portot gällde både för brev via Danmark och för de som skickades med båt från Sverige till Stralsund eller Stettin.
Via Danmark
Detta portot byggde på portot till Hamburg och Lübeck 45 öre + 3 Silbergroschen (= 27 öre) för tyskt porto som tillföll Preussen. Sverige och Danmark delade på 45 öre. Breven skickades via det danska postkontoret i Lübeck.
Sverige-Danmark 6 2/3 Lübsk skilling 45 öre
Preussen 3 Sgr 27 öre
Totalt 72 öre
Via Stralsund eller Stettin
Portot fastställdes redan 1852 och var samma som 63 öres portot till de nordliga delarna med skillnaden på Preussen (GAPU) del av portot som var 3 Sgr istället för 2 Sgr.
Sverige 2,5 Sgr 22,5 öre
Sjöporto 2,5 Sgr 22,5 öre som delades lika
Preussen 3 Sgr 27 öre
Totalt 72 öre
Preussens del av portot 3 Sgr (Silbergroschen) noterades med en röd 3:a på brevens framsida, oavsett vilken av de båda vägarna de skickades.
1.5.1865 – 30.9.1865 fanns även ett reducerat porto på 54 öre för brev som skickades med skepp Malmö-Stralsund.
72 öres porto (för 1:a VK till södra Tyskland 1.7.1858 – 30.9.1865) från STOCKHOLM 4.8.1859 till Nürnberg. Svensk notering ”frco 72” för portot. Transitstämplat K.D.O.P.A. LÜBECK 7.8.1859 (danska postkontoret). Två tyska LÜBECK 7.8 varav en Thurn & Taxis. Ankomststämplat NÜRNBERG 8.AUG.1859. Frankerat med 3x 24 öre vapen varav två i lodrätt par
72 öres porto (för 1:a VK till södra Tyskland 1.7.1858 – 30.9.1865) från LUND 9.11.1862 till Berlin. Svensk notering ”franco” för betalt portot. Transitstämpel MALMÖ 9.11.1962. Tyska stämplar FRANCO och Aus Schweden. Transitstämplat HAMBURG K.S.P.A.(D) 11.11.1862 (svenska postkontoret för brev skickade via Danmark). Ankomststämplat HAMBURG 11.11 samt utdelningsstämpel 12.11. Frankerat med 50 + 2×5 + 12 öre Vapentyp (Facit-Nr 12b, 7a1 och 9l).
72 öres porto (för 1:a VK till södra Tyskland 1.7.1858 – 30.9.1865) från SUNNE 9.7.1864 till Nürnberg. Svensk notering ”Franko” och ”72 öre” för det betalda portot. Svensk transitstämpel SÖDRA ST.BANAN 12.7.1864 på baksidan samt två olika transitstämplar LÜBECK 13.7. Ankomststämplat NÜRNBERG 15.JUL.1864. Frankerat med 12 öre och 2x 30 öre Vapentyp.
54 öre 1.5.1865 – 30.9.1865
Till de delarna som inte omfattades av 25 öres portot kostade det 54 öre att skicka ett brev i 1:a vk, max 3 ort. Breven skickades med skepp Malmö-Stralsund och sedan via Nordtyskland. Portot var endast giltigt i 5 månader varefter det sänktes till 40 öre.
Portot fördelades enligt nedan:
27 öre delades lika mellan Sverige och Preussen inkl. sjöporto
27 öre (3 Sgr) i transitporto till Preussen, noterades med en blå 3:a på breven
Ett 54 öres porto fanns även för brev till Hannover och Mecklenburg via Danmark eller Lübeck under perioden 1.7.1858 – 30.9.1865
54 öres porto via Malmö-Stralsund (för 1:a VK 1.5.1865 – 30.9.1865) från STOCKHOLM 6.7.1865 till Dresden. Notering ”fco” och 54 i nedre vänstra hörnet, svensk stämpel FRANCO. samt tysk Aus Schweden. Baksidan med tysk transitstämpel Berlin-Stralsund 8/7 (järnvägsstämpel) samt Stadtpost Dresden. Brevet är eftersänt till Niederschlesien Dornitz-Vamdrup (järnvägsstämpel) samt utdelningsstämpel AUSG. 11/7. Frankerat med 24 + 30 öre Vapentyp (10d1 + 11d1) = 54 öre. Detta är det enda kända brevet med 54 öres porto via Malmö-Stralsund
25 öre 1.10.1865 – 30.4.1868
Det låga 25 öres portot gällde för brev som skickades via Danmark och endast till den nordliga ”danska” hertigdömena i Tyskland som var Schleswig, Holstein och Lauenburg. Det omfattade även kuststaden Lübeck där Danmark hade ett postkontor. Portot fastställdes i en överenskommelse 30.6.1865 och infördes 1.10.1865. Portot delades lika mellan Sverige och Danmark.
25 öres porto (1:a VK 1.10.1865 – 30.4.1868) från KALMAR 14.4.1868 till Schleswig. Svenska noteringar ”fco” och ”25” för portot samt ”via Denmark”. Svensk transitstämpel SÖDRA ST.BANAN 16.4.1868. Tysk transitstämpel KIEL-HAMBURG
Tysk utdelningsstämpel AUSG 17.4. Frankerat med 5 öre vapen och 20 öre lejon.
5-strip 5 öre Vapen för 25 öre till Lübeck från STOCKHOLM 25.11.1865, det tidigaste av de 4 kända med denna portokombinationen. Märkena i 5-strip är från plåt 2 med positionerna 40-50-60-70-80 där man kan se den så kallade mittspalten (2:a och 4:e kvartskartan) mellan pos 40 och 50 med avvikande avstånd mellan märken jämfört med övriga i stripet.
40 öre 1.10.1865 – 31.3.1869
54 öres portot som infördes 1.5.1865 sänktes redan 1.10 samma år till 40 öre.
Till de delarna som inte omfattades av 25 öres portot (27 öre från 1.6.1868) kostade det 40 öre att skicka ett brev i 1:a vk, max 3 ort.
Breven skickades antingen med skepp Sverige-Norra Tyskland eller via Danmark.
40 öres porto (för 1:a VK 1.10.1865 – 31.3.1869) från HELSINGBORG 10.7.1866 till Hamburg. På baksidan blå stämpel från det svenska postkontoret HAMBURG K.S.P.A.(D) 11.7.1866 vilket visar att brevet skickats via Danmark (D). Notering ”franco” i nedre vänstra hörnet samt ”40” i övre vänstra hörnet av brevet. Frankerat med 20 + 20 = 40 öre
Skickat via Danmark. Från 1.6.1868 kostade ett brev till Hamburg 27 öre.
40 öres porto (1.10.1865 – 31.3.1869) från BORÅS 18.8.1867 till Chrimmitschau i Sachsen. Svensk notering ”fr” och tysk stämpel FRANCO. använd i Stralsund. Svensk transit SÖDRA ST.BANAN 18.8.1867 och tysk STRALSUND-BERLIN
Tysk utdelningsstämpel 1.AUSGABE 20.VIII. Frankerat med 2x 5 öre samt 30 öre vapen.
Skickat med skepp från Sverige till Stralsund
40 öres porto (1:a VK 1.10.1865 – 31.3.1869) från MALMÖ 2.8.1868 till Stettin. Tysk stämpel FRANCO. använd i Stralsund
Tysk transit STRALSUUND-BERLIN 2.8 och utdelningsstämpel AUSG 2.8. Frankerat med 2x 20 öre lejon i vågrätt par.
Skickat med skepp från Sverige (Malmö) till Stralsund
40 öres porto (1:a vk 1.10.1865 – 31.3.1869) från MALMÖ 17.3.1868 till Stettin. Svensk notering ”franko” under det vänstra märket. Baksidan med transitstämpel KIEL-HAMBURG 18/3 (järnvägsstämpel) samt utdelningsstämpel AUSG 19/3. Även en tysk stämpel 3 1/4 a.P. överstruken med blå krita. Frankerat med 2x 20 öre lejon.
Skickat via Danmark och sedan med tåg från Kiel. Denna postvägen är ovanligare än den med skepp direkt till Nordtyskland.
27 öre 1.5.1868 – 31.3.1869
25 öres portot till de nordliga ”danska” delarna av Tyskland höjdes 1.5.1868 till 27 öre och omfattade då även Hamburg. Breven kunde skickas via Danmark eller direkt med båt till Tyskland och maxvikten för brev i 1:a vk var 15 gram. Portot delades lika mellan Sverige och den Nordtyska Unionen minus transitportot till Danmark om breven skickades denna väg.
Från 1.4.1869 gällde portot 27 öre till hela Tyskland via Danmark eller direkt.
27 öres porto (1:aVK 1.5.1868 – 31.3.1869) från STOCKHOLM 20.11.1868 till Hamburg. Svensk notering ”Betalt 27” och svensk stämpel FRANCO. Ankomststämplat HAMBURG 23.11. Frankerat med 3 öre lejon och 24 öre vapen.
Skickat direkt med båt till Tyskland, portot delades lika mellan Sverige och den Nordtyska Unionen
27 öre 1.4.1869 – 30.6.1875
Från den 1.4.1869 fanns för första gången ett enhetligt porto som gällde till alla delar av Tyskland.
Breven skickades antingen via Danmark eller med båt direkt från Sverige till Tyskland.
27 öres porto (1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från HELSINGBORG 4.12.1871 till Berlin
Svensk FRANCO.
Dansk transit 229 N.SJ.JB.P.B 3.12 2TOG och tysk utdelningsstämpel 7.12
Frankerat med 3 öre lejon och 24 öre vapen
Brevet är skickat via Danmark.
27 öres porto (1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från HELSINGBORG 23.12.1871 till Lübeck
Svensk notering ”fco” och svensk stämpel FRANCO.
Dansk transit 229 N.SJ.JB.P.B. 23.12 och tysk KIEL-HAMBURG 24.12
Tysk utdelningsstämpel 24.12 No6
Frankerat med 3 öre lejon och 24 öre vapen
Brevet är skickat via Danmark
27 öres porto (1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från SÖDERTELJE 20.11.1870 till Lübeck
Svensk transit PKXP.Nr2 22.1..1870 och tysk utdelningsstämpel AUSG 23.12 No2
Frankerat med 3 öre lejon samt 2x 12 öre vapen i vågrätt par
27 öres porto (för 1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från HELSINGBORG 26.7.1869 till Berlin.
Svensk FRANCO. inom oval och tysk FRANCO. från Stralsund
Svensk transit PKXP Nr2 27.7.69 och tysk STRALSUND-BERLIN 27.7
Tysk utdelningsstämpel 28.7
Frankerat med 3 öre lejon och 24 öre vapen
Skickat med skepp från Ystad eller Malmö till Stralsund
27 öres porto (för 1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från STOCKHOLM 19.11.1872 till Hamburg.
Svensk notering ”fc” (franco) och stämpel FRANCO.
Ankomststämplat HAMBURG 22.11.72
Frankerat med 2x 5 öre vapen och 17 öre lejon
27 öres porto (för 1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från HELSINGBORG 20.11.1869 till Bonn.
Svensk notering ”fc” (franco) och stämpel FRANCO.
På baksidan dansk järnvägsstämpel 20/11, KIEL-HAMBURG 20/11 (tysk järnväg) och AUSG. 22/11 när brevet delats ut.
Frankerat med 2x 5 öre vapen och 17 öre lejon i grå nyans.
Brevet har skickats Helsingborg-Helsingör, via Korsör och Nyborg (över Fyn och Jylland) till Kiel vid tyska gränsen och där med järnväg till Hamburg och vidare till Bonn.
27 öres porto (för 1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) från PKXP. N:r2. 29.6.1872 till Berlin.
På baksidan finns STRALSUND–BERLIN 29/6 (järnväg) och utdelningsstämpel (Berlin) 30/6
Frankerat består av 12 öres frankokuvert samt 3 öre Lejon och 12 öre Vapen. Ett av två kända frankokuvert till Tyskland under Vapen-perioden, det andra från 19.3.1872.
Skickat med skepp från Ystad eller Malmö till Stralsund
24 öre 1.10.1873 – 30.6.1875
Portot gällde för brev via Danmark till hela Tyskland.
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
24 öre Ringtyp | 25+ | |
2×12 öre Ringtyp | 10+ | |
12 Ringtyp + 12 Frankokuvert | 9 | 26.1.1874 – 30.6.1875 |
6+12 Ringtyp + 6 Brevkort | 2 | 11.9.1874 – 14.9.1874 |
4×6 öre Ringtyp | 2 | 23.2.1875 – 2.6.1875 |
2×6 + 12 öre Ringtyp | 1 | 20.4.1874 |
4×3 Ringtyp + 12 Frankokuvert | 1 | 13.11.1874 |
2:a vk 48 öre | ||
2×24 öre Ringtyp | 1 | 13.10.1874 |
5+ 2×24 öre Ringtyp | 1 | 5 öre överfrankerat 17.6.1875 |
3:e vk 72 öre | ||
3×24 öre Ringtyp | 1 | 5.1.1875 |
28 öre 29.5.1874 – 30.6.1875
Portot gällde för brev via Danmark till hela Tyskland förutom Schleswig, Holstein, Hamburg och Lübeck.
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
3+5+20 öre Ringtyp | 3 | 17.6.1874 – 30.11.1874 |
28 öres porto (29.5.1874 – 30.6.1875) via Danmark från HELSINGBORG 17.6.1874 till Berlin. På baksidan dansk transitstämpel (kombinerad järnvägsstämpel) 229 N.SJ JB PKT 18.6 2TOG samt tysk utdelningsstämpel 19/6. Frankerat med 3+5+20 öre Ringtyp tandning 14.
28 öres portot är i litteraturen (2017) känt i 2 exemplar samt detta 3:e brev som inte var noterat.
107 öre rekbrev 1.7.1858 -30.9.1865
Brev i 1:a vk med 72 öre porto samt 35 öre i rektillägg. Ett brev känt som har defekta märken och kuvert.
179 öre rekbrev 1.7.1858 -30.9.1865
Brev i 2:a vk med (2×72) 144 öre porto samt 35 öre i rektillägg.
115 öre rekbrev 1.10.1865 – 31.12.1866
Brev i 2:a vk (2×40) 80 öre samt 35 öre i rektilägg.
64 öre rekbrev 1.1.1867 – 31.3.1869
Brev i 1:a vk 40 öre samt 24 öre rektillägg.
51 öre rekbrev 1.1.1867 – 31.3.1869
Brev i 1:a vk 24 öre samt 24 öre rektillägg.
78 öre rekbrev 1.1.1867 – 31.3.1869
Brev i 2:a vk (2×27) 54 öre samt 24 öre rektillägg.
45 öre rekbrev 1.4.1869 – 30.6.1875
Brev i 1:a vk 27 öre samt rektilägg 18 öre.
45 öres porto för rek i 1:a viktklassen från HELSINGBORG 8.2.1870 till Berlin. 27 öres brevporto (för 1:a VK 1.4.1869 – 30.6.1875) samt 18 öres rektillägg (1.4.1869 – 31.12.1886). Svenska stämplar RECOMMENDERAS och FRANCO. På baksidan HELSINGBORG 7.2.1870 (dagen då brevet lämnats in), transit dansk kombinerad järnvägsstämpel 229 N.SJ.JB.P.B 8.2 2TOG samt utdelningsstämpel från Berlin 14/2. Frankerat med 5 öre vapen och 2x 20 öre lejon.
72 öre rekbrev 1.4.1869 – 30.6.1875
Brev i 2:a vk (2×27) 54 öre samt rektilägg 18 öre.
42 öre rekbrev 1.10.1873 – 30.6.1875
Brev i 1:a vk 24 öre samt rektillägg 18 öre.
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
12+30 öre Ringtyp | 1 | 24.10.1873 |
2×5 + 12+20 öre Ringtyp | 1 | 14.1.1875 |
96 öre assbrev 1.7.1858 -30.9.1865
Brev i 1:a vk med 45 öre porto samt 35 öre i rektillägg (och 16 öre för ass?).
Två brev är kända och på båda ingår 3 öre bruna provisoriet. Det ena med två ex men det andra endast med ett.
64 öre assbrev
131 öre assbrev
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
5+6+20 öre + 1 Riksdaler Ringtyp | 1 | 28.9.1874 |
159 öre assbrev
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
5+24+30 öre + 1 Riksdaler Ringtyp | 1 | 8.2.1875 framsida |
9 öre trycksak 1.7.1858 – 30.6.1875
Till Hamburg och Lübeck.
14 öre trycksak 1.7.1858 – 30.9.1865
Gällde till hela Tyskland frånsett Hamburg och Lübeck dit ett lägre 9 öres porto fanns.
6 öre 1.10.1873 – 30.6.1875
Via Danmark. När UPU portot infördes 1.7.1875 var det 6 öre för alla trycksaker.
Portokombination | Antal kända | Noteringar |
6 öre Ringtyp | 1 | 16.10.1874 |
20 öre 1.7.1875 – 31.1.1921
UPU portot 20 öre för brev i 1:a vk upptill 15 gram gällde från 1.7.1875 och ända fram till 1921.
20 öres porto (1:a VK 1.7.1875 – 31.1.1921) från HELSINGBORG 12.9.1910 till Berlin
10 öres kortbref tilläggsfrankerat med 10 öre Oscar II koppartryck
20 öres porto (1:a VK 1.7.1875 – 31.1.1921) från HELSINGBORG 1886.
Ett så kallat ”studsbrev” som eftersänts flera gånger. Bild baksidan
Brev i 1:a vk skickat som rek från HELSINGBORG 3.2.1890 till Kiel
Brevporto 20 öre och rektillägg 20 öre = 40 öre
Svensk rekstämpel SVERIGE över R
Ankomststämplat i KIEL 4.2.1890
10 öres frankokuvert tilläggsfrankerat med 20 öre Ringtyp på baksidan, d.v.s. underfrankerat med 10 öre men ej lösenbelagt.
6 öre för trycksak 1.7.1875 – 31.3.1879
Innan UPU 1.7.1875 fanns även ett 6 öres trycksaksporto som gällde via Danmark 1.10.1873 – 30.6.1875.
6 öres trycksaksporto (1.10.1873 – 31.3.1879) från HELSINGBORG 3.10.1875 till Chrimmitschau i Sachsen. Frankerat med 6 öre Ringtyp tandning 14 (Facit-Nr 20i)
10 öre för brevkort 1.7.1875 – 31.1.1921
Portot gällde för enkla brevkort, för dubbla brevkort (med svarsdel) var portot det dubbla 20 öre.
10 öres brevkort (1.7.1875 – 31.1.1921) från WIKEN 2.11.1893 till Stettin
Skickat via HELSINGBORG 2.11.1893 och K. OMB.4 2.11.93 (Köpenhamn)
Ankomststämplat i STETTIN 3.11.93
5 öres brefkort tilläggsfrankerat med 5 öre Oscar II koppartryck
10 öres brevkort (1.7.1875 – 31.1.1921) från MÖRARP 15.7.1901 till Woltersdorf
Via HELSINGBORG 15.7.1901 och TRELLEBORG-SASSNITZ 16.7.01
Ankomststämplat i WOLTERSDORF 17.7.01
5 öres brefkort tilläggsfrankerat med 5 öre Oscar II koppartryck
10 öres brevkort (1.7.1875 – 31.1.1921) från Helsingborg 3.5.1897 till Lübeck
Postat ombord på båten mellan Helsingborg – Helsingör
Endast danska stämplar Fra Sverige samt järnvägsstämplar KJØBENHAVN-HELSINGØR 4/5 16 TOG
5 öres brefkort tilläggsfrankerat med urklipp från 5 öres brefkort
10 öres brevkort (1.7.1875 – 31.1.1921) från Helsingborg 23.7.1909 till Stralsund
Postat ombord på båten mellan Helsingborg – Helsingör
Endast danska stämplar Fra Sverige samt järnvägsstämpel KJØBENHAVN HELSINGØR 23.8.09
5 öres brefkort tilläggsfrankerat med 5 öre Oscar II koppartryck
Lämna ett svar